5 referințe de care ai nevoie pentru a obține job-ul la care visezi

Tu știi pe cine alegi pentru lista ta de referințe? Atunci când aplici pentru un nou job există o cerință aproape obligatorie: aceea de a oferi o listă cu oameni care pot fi contactați pentru a oferi informații despre tine. După întâlnirea pe care ai avut-o cu noul angajator, acesta cel mai probabil va dori să afle mai multe lucruri despre tine. Așa că va începe să îi contacteze pe oamenii care te cunosc cel mai bine: oameni care au lucrat cu tine. Și, nu de puține ori, oferta de angajare depinde de referințele oferite de aceștia.

Așa că este foarte important pe cine alegi pentru a vorbi în numele tău. Trebuie să fie persoane apropiate, oameni cu care ai lucrat în trecut. Gândește-te la cât de bine te cunosc, cât de recentă a fost colaborarea voastră și cât de bine vor știi aceștia să-i explice viitorul angajator calitățile, responsabilitățile pe care le-ai avut și filosofia ta de muncă. Și apoi întocmește lista. Vei avea nevoie de oameni care să poată să-ți pună într-o lumină bună punctele forte.

Și este bine să faci această listă înainte ca ea să-ți fie cerută de viitorul angajator. Așa că, mai jos găsești câteva sfaturi despre cum să o întocmești: 

1. Lista de referințe: actualul / fostul angajator

Fostul angajator poate oferi foarte multe informații despre tine și modul tău de lucru, despre cum gândești și cum muncești. Aceștia știu exact ce responsabilități ai avut și cum le-ai dus la bun sfârșit. Așa că sunt cea mai credibilă referință pe care o poți pune în CV-ul tău. Cât despre actualul angajator, acesta va fi mai greu de convins să vorbească despre tine … dar merită încercat. 

Citește și: 7 modalități să nu mai fii stresat la birou

2. Colegii de muncă 

Adaugă pe listă pe cineva cu care ai lucrat la job-ul trecut, nu trebuie să fie neapărat managerul tău. Un coleg poate fi o referință perfectă. Acesta poate vorbi despre cum ați lucrat împreună și despre cum ești în echipă. Iar lucrul în echipă este un punct foarte important pentru orice angajator. Așa că, adaugă pe listă pe cineva care poate să vorbească despre calitățile tale de coechipier. 

3. Lista de referințe: profesor

Un profesor poate fi o referință foarte valoroasă, în special dacă ți-a fost mentor la un curs important, marcant pentru parcusul carierei tale. Aceștia vor putea vorbi atât despre caracterul și personalitatea ta, cât și despre evoluția ta profesională. 

4. Îndrumător / mentor

Un mentor este o altă referință foarte bună. Profesorul care ți-a coordonat lucrarea de licență sau cel care te-a ajutat în cea de master sau doctorat pot să vorbească despre cum ai crescut atât profesional, cât și personal.  

5. Lista de referințe: manager / un coleg cu mai multă experiență ca tine

Un coleg care ți-a fost manager sau care este mai senior reprezintă o altă referință bună. Nu trebuie să fie neapărat de la locul de muncă, poate să fie un coleg dintr-un proiect de voluntariat în care ai fost implicat. Un om cu care ai petrecut mult timp și care poate să vorbească despre caracterul tău, despre calitățile profesională, dar mai ales despre cele personale: pasiuni, interese. Acesta poate oferi o combinație perfectă de informații de la cele profesionale, la cele personale. 

Citește și: Care sunt primele 7 lucruri pe care să le faci după ce ești demis?

Alege cel puțin trei oameni din lista de mai sus. Și încearcă să îi combini astfel încât să ofere cât mai multe informații despre tine și din zone cât mai diferite. Întocmește lista înainte ca potențialul angajator să ți-o ceară. Și oferă date de contact complete ale acestor oameni: adrese de mail și numere de telefon. Lista de referințe poate fi decisivă în alegerea angajatorului, așa că pune mare preț pe întocmirea acesteia. Și alege cei mai buni oameni care să vorbească în numele tău.