Ce emoticoane putem folosi la birou și de ce sfaturi trebuie să ții cont atunci când le alegi

Nu toate modalitățile sau canalele de comunicare sunt potrivite pentru birou. Dar emoticoanele pot fi folosite. Pentru a demonstra acest lucru, americanii au făcut un studiu la care au participat 1,011 angajați. Au fost trimise 68 de tipuri de email-uri și au fost primite feedback de la 200 de respondenți. Iar acestea au fost cele mai importante descoperiri: 

  • 45.7% dintre angajați se simt confortabili folosind emoticoane în comunicarea cu managerii lor
  • “folded hands” (🙏) a fost emoji-ul cel mai puțin înțeles de către cei care au participat la studiu
  • “thumbs up” (👍) este cel mai folosit emoticon în comunicarea de la birou, în timp ce the “face blowing a kiss” (😘) este considerat cel mai puțin potrivit în acest tip de comunicare

Citește și: Cum îți schimbi job-ul? 5 pași către o schimbare de succes în viața profesională

Cum și ce emoticoane putem folosi la birou

3 din 4 respondenți consideră că emoticoanele îi ajută să comunice mai ușor la locul de muncă. Emoji-ul “thumbs up” (👍)  este cel mai ușor de acceptat, nu mai puțin de 71% dintre cei care au participat la studiu declarând că îl folosesc. La polul opus se află emoticonul “face blowing a kiss” (😘) cu doar 22% rată de acceptare, probabil din cauza conotațiilor romantice. 

Mai mult decât atât, peste 45% dintre respondenți consideră că este potrivit să folosești emoticoane în comunicarea cu șefii. Important de subliniat este și faptul că există o diferență între generații. 

emoticoane
Date studiu despre folosirea emoticoanelor la locul de muncă

Dacă 1 din 5 Gen Z spun că folosesc cel mai mult emoji-ul “face with tears of joy” (😂), Gen X sau baby boomers au o rată mare de dezaprobare pentru emoji-uri precum “folded hands” (🙏) sau “smiling face with smiling eyes” (😊) față de colegii lor mai tineri. Mai mult decât atât, 22% dintre angajații din generațiile X sau baby boomers au declarat că au primit emoji-uri pe care nu le-au înțeles. Așa că, recomandarea noastră este să vă cunoașteți bine interlocutorul și să vă adaptați foarte bine limbajul. 

Citește și: Care sunt beneficiile pe care și le doresc angajații care lucrează remote?

Înainte de a alege ce emoji-uri să folosești asigură-te că știi ce înseamnă și gândește-te cui i le trimiți

Studiul amintit a folosit o listă de zece emoji considerate a fi cele mai populare: 

  • 😂 Face with tears of joy
  • ❤️ Red heart
  • 😍 Smiling face with heart eyes
  • 🤣 Rolling on floor laughing
  • 😊 Smiling face with smiling eyes
  • 🙏 Folded hands
  • 💕 Two hearts 
  • 😭 Loudly crying face 
  • 😘 Face blowing a kiss 
  • 👍 Thumbs up 

DIntre cele zece emoji de mai sus doar două – “face with tears of joy’” și “loudly crying face” – au fost identificate corect de mai bine de 75% dintre participanții la studiu. Iar “folded hands” a fost recunoscut de doar 44% dintre aceștia, mai bine de jumătate dintre respondenți considerând că acesta are o conotație religioasă, în loc de ceea ce înseamnă cu adevărat, respectiv “thank you / mulțumesc”.

studiu emoji
Date studiu despre folosirea emoticoanelor la locul de muncă

Pe de altă parte, deși recunoscut de mai bine de 76% dintre respondenți, emoticonul “loudly crying face” era considerat ca cel care avea potențialul să fie cel mai puțin recunoscut. 

Important de reținut este și faptul că există diferențe între generații. Dacă 1 din 4 Gen X și 1 din 5 Millennials considerau că emoji-ul “loudly crying face” este cel mai probabil să nu fie recunoscut, pentru Gen Z, “face with tears of joy” a fost cel des interpretat greșit (18%), iar pentru baby boomers emoji-ul “folded hands” a fost cel mai problematic (17%). 

Studiul acesta ne demonstrează două lucruri: putem folosi acest tip de limbaj la birou, dar trebuie să fim foarte atenți atunci când alege ce emoticoane putem în fiecare mesaj transmis. Am văzut din datele de mai sus că cei care fac parte din Gen X sau baby boomer sunt cei mai predispuși să nu recunoască emoji-urile corect, așa că în cazul acestei comunicării vă recomandăm să alegeți emoticoanele clasice și să oferiți context în cazul în care simțiți că nu au fost înțelese corect. Pe de altă parte, pentru colegii mai tineri trebuie să știți că emoji-urile sunt deja parte din comunicarea lor și ar fi bine să nu fiți suprinși dacă în conversațiile cu ei vor apărea tot felul de emoticoane. Important este să cunoașteți foarte bine interlocutorul și să vă adaptați mereu comunicarea. 


Dacă ai nevoie de un sfat în carieră, cauți un loc de muncă sau te gândești la reconversie profesională, suntem aici. we do HR. Let’s build together.