Cum ne alegem oamenii pe care îi punem pe lista referințelor

Ai găsit un job pe care ți-l dorești. Aplici. Și, spre bucuria ta, ești chemat la interviu. După această etapă, angajatorul îți cere o listă de referințe. Oameni cu care ar putea să vorbească pentru a afla mai multe informații despre tine. Ești în impas. Nu știi exact la ce oameni să te gândești. Te blochezi. Pe cine treci? Cine te poate ajuta? 

Multora li se întâmplă asta. Nu puțini sunt cei care nu știu să-și creeze lista referințelor. Însă, nu îți faci griji. Nu dispera pentru că suntem aici să te ajutăm. Dacă trebuie să te gândești la o astfel de listă, ia în considerare cele șase categorii de mai jos:

1. Șefi sau manageri cu care lucrezi în prezent

În mod cert, oamenii cu care lucrezi în momentul actual pot să vorbească cel mai bine despre tine, din punct de vedere profesional. Mai mult decât atât, dacă vei omite să îți pui actualul șef pe lista referințelor vei lăsa impresia că ai un motiv pentru care nu vrei ca viitorul angajator să îl contacteze. În același timp, este destul de greu să faci asta, în contextul în care nu ești sigur că vrei să părăsești actualul loc de muncă. Așa că, dacă vei fi întrebat de ce nu l-ai pus pe listă, poți folosi acest motiv. Însă, ar fi de preferat ca pe lista referințelor să existe măcar un om cu care lucrezi la actualul loc de muncă.

2. Colegi

Dacă nu vei să-ți treci șeful pe lista de contacte, atunci înlocuiește-l cu un coleg care este familiarizat cu ceea ce faci, cu care ai lucrat în mod direct. Însă, alege cu grijă această persoană. Un prieten cu care nu ai lucrat niciodată la birou și care nu înțelege ceea ce faci, chiar dacă ar vrea să te ajute, nu o va putea face. Așa că, alege pe cineva care să știe să facă o prezentare coerentă și corectă asupra vieții tale profesionale.


Citește și: Cum ar trebui să închei o scrisoare de intenție


3. Profesori

Un profesor care predă în același domeniu cu cel în care activezi va putea să te ajute cu o prezentare foarte bună. În plus, de cele mai multe ori aceștia sunt dornici să te ajute. Cu toate acestea, ai grijă la cine apelezi. Trebuie să alegi o persoană care să te cunoască și care să fi lucrat cu tine, altfel nu ar avea ce să spună despre tine.

4. Prieteni … dar numai dacă au lucrat cu tine

Pe cât se poate, lasă prietenii în afara acestei liste. Însă, existe două situații în care este potrivit să îi incluzi:

  • sunt angajați în aceeași companie pentru care ai aplicat
  • ți-au fost sau îți sunt superiori

5. Organizații în care ai lucrat ca voluntar

Dacă ai lucrat ca voluntar în timpul liceului sau al facultății sigur încă mai ai prieteni în acele organizații, așa că îi poți ruga să te ajute. În plus, din ce în ce mai des în România a început să conteze acest lucru pentru manageri. Acest lucru demonstrează faptul că te-ai implicat, că ai vrut să înveți și că ai făcut altceva față de ceilalți din generația ta. Vei ieși în evidență. Și vei fi apreciat pentru asta.


Citește și: Tot ce trebuie să știi înaintea unui interviu pentru un job în vânzări


6. Profesori din liceu sau antrenori (dacă ai fost în vreo echipă sportivă)

Dacă mai ții legătură cu foștii profesori sau antrenori, atunci ai putea să te folosești de asta. Poate ai fost în echipa de baschet din liceu. Sau poate ai făcut parte din trupa de teatru. Coordonatorii acestor activități sunt, de cele mai multe ori, mentorii noștri. Și, având în vedere că ți-au fost atât de apropiați, sigur te cunoscut și pot să vorbească despre tine atât personal, cât și profesional.