Cum să găsești candidatul potrivit dacă acesta nu își caută activ un loc de muncă

Oamenii de resurse umane plasează, în general, candidații în două categorii: activi și pasivi. Primii sunt cei care îți updatează constant CV-urile, caută job-uri și aplică pentru diferite poziții. Aceștia sunt de cele mai multe ori neangajați sau dornici să își schimbe actualul loc de muncă. În cea de-a doua categorie se află oamenii care nu sunt activi pe piața locurilor de muncă, sunt mulțumiți de job-ul lor, însă, în cazul unei oferte bune, ar putea face oricând o schimbare.

În cazul companiilor care caută să angajeze oameni în poziții importante sau mai greu de ocupat din diferite motive, ar trebui să vizeze oamenii care se află în a doua categorie. Însă, tacticile angajarii unor astfel de candidați pasivi sunt diferite de sistemul clasic: postez un anunț de angajare și aștept ca oamenii să aplice. În cazul acestor poziții, trebui adoptată o strategie mai agresivă care presupune să găsești candidații potriviți și să îi convingi că aceasta este oportunitatea profesională pe care o așteaptă. Și tocmai pentru că nu vorbim despre o strategie de angajare clasică, venim în ajutorul vostru cu câteva sfaturi care să vă ajute în procesul de angajare. 

Înainte de a intrat în războiul angajărilor, învață totul despre omul pe care îl cauți pentru locul tău de muncă disponibil

Nu ar trebui să începi acest proces complicat de angajare fără să știi exact ce fel de om îți dorești. Așa că, vorbește cu oamenii pentru care cauți acest candidat. Întâlnește-te cu echipa respectivă și întreabă-i cum arată colegul lor ideal. Și abia apoi începe să construiești profilul angajatului potrivit pentru job-ul respectiv (lista de aptitudini, educație, experiență etc). 

După ce ai aflat toate aceste informații, du-te mai în profunzime și află care ar fi calitățile care i-ar impresiona la un coleg / subaltern: 

  • în ce proiecte le-ar plăcea să fi fost implicat candidatul 
  • în ce companii le-ar plăcea să fi lucrat acesta

Caută oameni în companiile care îți sunt modele

După ce ai toate informațiile de mai sus, îți recomandăm să mai ai o discuție cu managerul și colegii viitorului angajat și să îi întrebi care sunt companiile care le plac. În acest fel vei avea un punct de plecare pentru lista de angajați pasivi pe care să îi cauți. Și după ce ai toate aceste informații, poți să folosești LinkedIn pentru a afla care sunt angajații care lucrează în pozițiile pentru care angajezi. În acest fel va fi ușor să afli cine sunt oamenii pe care îi cauți și să îi contactezi pentru a le povesti despre opornutinatea din compania ta. 


Citește și: Este vara o perioadă bună să angajezi oameni


Creează un mesaj de angajare costumizat pe omul pe care îl cauți

Așa cum spuneam mai sus, acest proces este departe de cel clasic de angajare. Vorbim, cel mai probabil, de candidați pe care îi caută foarte multă lume și care primesc deseori întrebări de angajare de la diferite companii. Așa că tu trebuie să te asiguri că mesajul tău iese în evidență. 

Nu este nicio problemă dacă folosești un template pentru a salva timp, însă trebuie să îl adaptezi pe acesta în funcție de fiecare candidat în parte. Pentru a le atrage atenția poți face referire la background-ul lor profesional. Poți menționa proiecte în care au fost implicați și să le spui în cel fel te-au impresionat. De asemenea, ai putea să le spui și cum i-ai găsit – asta mai ales dacă este o interacțiune face-to-face. 

În acest fel, aceștia vor simți că interesul tău este real și vor fi impresionați de faptul că ți-ai alocat timp pentru a le cunoaște viața profesională. Iar răspunsul lor ar trebui să fie la fel de sincer și profesionist. 

Învață să ai răbdare pentru că poate fi un drum destul de lung până găsești candidatul potrivit pentru locul tău de muncă

Ai făcut primul pas și omul pe care l-ai abordat ți-a răspuns, înseamnă că ești pe drumul cel bun. Însă, de cele mai multe ori acest lucru nu se va întâmpla. Așa că va fi nevoie să  faci follow-up de câteva ori. Dar ține cont de faptul că este o linie destul de subținere între a persista și a enerva. Recomandarea noastră este ca dacă nu ai primit niciun răspuns la primul mesaj, să mai dai unul după o săptămână. Dacă nu primești nici atunci vreun răspuns, atunci de preferat ar fi să închizi cazul. 

Pe de altă parte, poți să primești un răspuns de la acesta, dar să fie unul negativ. Îți poate să spune că nu este momentul potrivit, că este mulțumit la actualul loc de muncă sau că are alte priorități în viață în acest moment și o schimbare în carieră le-ar afecta. Dacă ești cu adevărat impresionat de acest candidat, atunci ai putea să încerci să îl abordezi și peste câteva luni să vezi dacă situația lui s-a schimbat. În acest fel vei arăta că interesul tău este cu adevărat real, că nu l-ai uitat și că îți dorești ca el să facă parte din echipa ta. Cine știe, poate la finalului acestei a doua încercări vei primi un alt răspuns … unul pozitiv. Oricum ar fi, cel mai probabil vei lăsa o impresie foarte bună 🙂