Cum să analizezi mai multe oferte de job și să o alegi pe cea care ți se potrivește

Să-ți găsești un job este un proces destul de complicat. Ai nevoie de puțină șansă și de multă inspirație pentru a primi postul la care ai visat mereu. Așa că o să fie destul de greu și, mai ales, de rar să te afli în situația privilegiată să primești mai multe oferte de job în același timp. Cu toate astea, ar trebui să fii pregătit și să știi ce trebuie să faci într-o astfel de situație. De aceea ți-am pregătit un scurt ghid despre cum să analizezi ofertele, să vorbești cu oamenii de resurse umane despre situația în care te afli și, mai ales, cum să refuzi celelalte oferte. 

Cum analizezi cele X oferte pe care le primești

Atunci când primești (sau crezi că o să primești) mai multe oferte de angajare, este foarte important să anunți oamenii de resurse umane că ai nevoie de timp pentru a le analiza ofertele. Și, în această perioadă, să poți studia fiecare propunere pe care o primești. 

Iar pentru asta ai nevoie să știi ce vrei și să fii foarte bine informat. În primul rând, analizează bine companiile și pune în balanță ofertele primite de la fiecare – salariu, beneficii, locație, flexibilitate, dar și descrierea job-ului, responsabilitățile sau cultura organizațională. Iar după ce ai făcut această primă analiză, întreabă-te dacă vreuna dintre companii a ieșit în evidență, dacă te-a convins. 

Dacă nu ai găsit încă răspunsul, atunci treci la pasul următor: analizează care sunt obiectivele profesionale pe care ți le-ai fixat. Și gândește-te care companie te-ar ajuta mai ușor să le atingi. 

Iar dacă în tot acest proces, întâmpini și mai multe nedumeriri, ai și mai multe întrebări, nu ezita să te întorci la oamenii de resurse umane și să îi rogi să-ți ofere răspunsuri de la care ai nevoie. Și, în final, încrede-te în instinct. Uneori îți poate fi cel mai bun aliat.

Cum să vorbești cu oamenii de resurse umane despre cele X oferte pe care le ai

Dacă ar trebui să le spui acestora despre ofertele pe care le ai este o discuție destul de complicată. Există, însă, două situații în care ar trebui să o faci. 

  • Una este cea în care companii în care ți-ai dori să lucrezi nu ți-a făcut deja o ofertă. În acest caz ai putea încerca să le grăbești procesul de recrutare. 
  • A doua situație este cea în care ai nevoie de un argument în negocierile ofertei de job (salariu, beneficii). În acest fel, vei putea să încerci să primești o ofertă mai bună din partea uneia dintre companii. 

Ambele situații, însă, presupun ceva risc. Dacă vor afla că ești în discuții foarte avansate și cu alte companii (eventual competitori direcți), acestea își pot retrage ofertele. De aceea, este foarte important să fii politicos și respector atunci când discuți despre asta. Ține cont că un om de resurse umen pune mare preț pe onestitate. 

Citește și: 10 cărți pe care ar trebui să le citești înainte să îți dai demisia

Cum refuzi o ofertă de job

Un lucru e cert: nu poți accepta toate ofertele. De aceea este foarte important nu doar să știi să-ți negociezi ofertele, ci și să le refuzi. Deci, cum trebuie să faci asta cel mai eficient? 

Cei mai mulți refuză o ofertă prin email, ceea ce nu este neapărat o variantă greșită. Dar, dacă vrei să faci o impresie cu adevărat frumoasă, ar trebui să suni. Chiar dacă nu este o abordare confortabilă pentru toată lumea, aceasta oferă o notă personală și, în plus, te ajută să eviți și orice neînțelegere are ar putea apărea din mesajul scris. De asemenea, acest efort suplimentar ar arăta respect față de timpul și resursele alocate de companie în procesul tău de angajare. De aceea, ar fi bine să fii înțelegător, respector și recunoscător în abordarea acestei convorbiri telefonice. 

În plus, oricât de greu ar fi să explici de ce ai refuzat oferta lor, spunându-le, oferindu-le feedback-ul tău, îi vei face să înțeleagă cu adevărat cum a fost procesul de recrutare. Și poate îi vei ajuta chiar și să și-l îmbunătățească pe viitor. 

Însă, ai grijă care sunt informațiile pe care le împărtășești. Ceva prea direct și brutal, cum ar fi, “omul care m-a intervievat nu a fost deloc profesionist sau convingător”, nu ar fi deloc potrivit. Ai putea spune, în schimb: “am simțit că am o conexiune foarte puternică cu echipa în care am ales să mă duc”. 

Indiferent, însă, care este mesajul tău, important este să fii onest, deschis și să nu uiți să pui o notă personală în mesajul trimis. E importantă și ultima impresie 🙂