Cum va arăta piața de muncă din România în viitorul apropiat: trenduri din 2019

Ce trenduri din 2019 există? În momentul de față, piața muncii din România se confruntă cu aceleași provocări ca și alte zone geografice, chiar dacă există și diferențiatori. La noi vorbim despre o piață a muncii cu concurenți mondiali la care se adaugă specificul local. Mai mult decât atât, la fel ca peste tot în lume și în România companiile au nevoie de un număr tot mai mare de lideri eficienți care să sprijine dezvoltarea afacerilor, precum și creșterea productivității echipelor pe care le conduc. Însă, așa cum spuneam, acestea sunt competențe extrem de apreciate și de vânate de angajatori din toată lumea.

Așadar, ce trenduri din 2019 vor influența viitorul pieței muncii de la noi? Pentru început, raportul întocmit de Deloitte subliniază faptul că intensificarea perturbărilor economice, sociale și politice din piața locală obligă organizațiile să treacă peste misiunea și programele lor de impact social pentru a readuce motivația în echipele lor. 

Citește și: 5 lecții despre leadership de la Barack Obama

Și tot studiul amintit mai devreme, mai vede șase trenduri care ar trebui urmate de companiile din România pentru a fi pregătite de viitor: 

  1. Forța de muncă alternativă: este acum normalitatea. Pentru organizațiile care doresc să crească, având nevoie de angajați cu aptitudini importante și destul de greu de găsit, formele alternative de angajare au devenit obligatorii. Astfel, companiile trebuie să „gestioneze” astăzi antreprenori și freelanceri, fiind nevoite să „optimizeze” și să „valorifice” forța de muncă alternativă în mod eficient.
  2. De la joburi la superjob-uri. Organizațiile trebuie să-și regândească locurile de muncă pentru a se folosi de avantajele oferite de tehnologie, dar fără să uite vreun moment de cel mai important element din angrenajul echipei lor: oamenii. Acest lucru va crea „superjob-uri” – locurile de muncă care vor combina abordarea tradițională cu cea nouă, datorată tehnologiei.
  3. Leadership-ul secolului XXI: intersecția dintre tradițional și nou. Liderii trebuie să adopte o abordare nuanțată pentru urmărirea obiectivelor tradiționale de afaceri. Aceștia trebuie să țină cont de noul context în care se formează aceste obiective, bazându-se pe noi competențe căutate în angajarea colegilor, precum leadership-ul prin schimbare, îmbrățișarea ambiguității și a incertitudinii și înțelegerea tehnologiilor digitale, cognitive, bazate pe inteligența artificială. 
  4. De la experiența profesională, la cea umană: readucerea motivației în echipă. Companiile trebuie să înțeleleagă că noii angajați nu se vor mulțumi doar cu un salariu atragator și cu alte câteva beneficii financiare, aceștia își doresc să fie implicați în misiunea companiei, să aibă impact în societate și să primească feedback-ul și apreciarea oamenilor cu care lucrează.
  5. Performanță organizațională: un sport de echipă. În prezent, focusul companiilor trebuie să fie pe trecerea de la ierahiile clasice, la echipele de lucru. În 2019, tehnologia ușurează modelele de lucru în echipă: acum a venit timpul să schimbăm restul practicilor noastre de lucru pentru a ține pasul cu noile timpuri.
  6. Recompensele: închiderea decalajului. Organizațiile explorează o serie amețitoare de avantaje și recompense pentru a-și motiva oamenii, dar nu văd adevăratele dorințe și nevoi ale oamenilor pe care doresc să îi angajeze. În acest moment trebuie să se pună accent pe dezvoltarea relației dintre angajați.

Citește și: 3 teste de personalitate care să te ajute să găsești omul potrivit pentru echipa ta

Cât de pregătite sunt companiile noastre pentru a face față la ce trenduri din 2019 vor fi pe piața de muncă?

Studiul realizat de Deloitte arată că există un decalaj semnificativ între trendurile acestui an și disponibilitatea momentană a companiilor locale. Majoritatea tendințelor care vizează învățarea, leadership-ul, experiență angajaților, dar și achiziția de talente, tehnologia resurselor umane sau performanța organizațională sunt încă departe de modul în care companiile locale le abordează.

trenduri din 2019