Muncești ca să trăiești? Sau trăiești ca să muncești? Gândește-te bine!

Muncești ca să trăiești sau trăiești ca să muncești? O întrebare simplă, dar în același timp critică. Munca ar trebui să te ajute să îți plătești facturile și să îți ofere satisfacția care să îți dea energie pentru următoarea zi. Însă dacă răspunsul la întrebarea de mai sus înseamnă alegerea celei de-a doua variante, atunci vorbim despre sacrificii. Despre alegerea muncii în detrimentul familiei, a prietenilor, a pasiunilor sau chiar a unei vieți echilibrate și sănătoase. 

Workaholic, am auzit de multe ori acest termin care descrie o persoană care muncește mult prea mult. Iar atunci când alegem munca în detrimentul altor activități sau chiar oameni, deschidem cutia pandorei și suntem predispuși la a fi frustrați, epuizați sau a ne lupta cu relații disfuncționale. 

Atunci când lucrăm prea mult vom fi chiar prea obosiți să ne mai bucurăm de lucrurile pentru care am sacrificat atât de multe. Însă, societatea de astăzi pune mare preț pe muncă, pe succes, pe realizările profesionale. Și atunci cum să nu cădem în această capcană, cum să nu devenim niște workaholici? 

Trăiești ca să muncești: Cum ar putea să îți fie afectată sănătatea

Studiile arată că oamenii workaholici sunt mult mai stresați, mai deprimați, mai anxioși și mai nervoși. Aceștia se luptă zilnic cu frica eșecului și sunt, în general, perfecționiști cu un sentiment de inferioritate. Aleg să muncească tot timpul, chiar și atunci când nu ar trebui să o facă pentru că sunt bolnavi sau sunt plecați în vacanță. 

Au cu o viață disfuncțională, fără să aibă satisfacție (nici profesională, nici personală) sau rezultate profesionale deosebite. Și simt nevoie să muncească extrem de mult, să nu doarmă sau să aibă probleme cu somnul. 

Citește și: 10 sfaturi de la Oprah care te vor ajuta în carieră

Câteva soluții despre cum poți evita munca exagerată

  • Învață să delegi – atunci când alegi să faci totul de unul singur înseamnă că nu ai încredere în ceilalți. Însă, oamenii care lucrează într-un mediu în care simt că li se oferă încredere și suport gândesc creativ și inovativ, oferind soluții și rezolvări rapide la cele mai grele probleme. Și atunci, de ce să nu înveți să ai încredere în oamenii tăi? 
  • Nu renunța la timpul pe care să ți-l dedici ție – nu renunța la prânz pentru a terminat ce ai de făcut, nu evita de fiecare dată ieșire cu prietenii sau colegii pentru că mai ai ceva de muncă. O să te surprindă, însă după un prânz sănătos sau o pauză de câteva minute în parc o să vezi că ești mult mai productiv. Mai mult decât atât, atunci când nu ai forța să muncești pentru că ești bolnav sau epuizat, nu te forța mai mult decât este cazul. Iar atunci când ești în vacanță, nu uita că acela este doar timpul tău, este momentul în care de relaxezi, de decuplezi și te încarci. Toate aceste momente pe care ți le refuzi acum, se vor întoarce împotriva ta prin frustrăre, anxietate și epuizare. Așa că învață să respecți tot acest timp pe care îl petreci cu tine, departe de muncă, de task-uri sau deadline-uri. 
  • Învață să te deconectezi– ocazional ai nevoie să te deconectezi de la ce muncești, să faci sport, să te uiți la un film sau la un serial, să ieși la o bere cu prietenii fără să te gândești niciun moment la ce muncești.
  • Evită orice fel de întreruperi – nu-ți fie teama să închizi ușa la birou sau să îți pui telefonul pe silențios atunci când muncești. Nu ai cum să te concetrezi, atunci când toată lumea are nevoie de ceva de la tine. Așa că învață să te rupi de lumea înconjurătoare atunci când muncești și construiește-ți un sistem în care să nu cazi pradă tuturor întreruperilor. 
  • Învață să spui “nu!”– întotdeauna este complicat să îți refuzi colegii, șefii sau prietenii. Însă, pentru a supraviețui tuturor tentațiilor altruiste, trebuie să înveți să spui “nu”. Nu îți lua mai mult decât poți duce. Și, atunci când ai posibilitatea, învață să delegi!

A avea un echilibru între viața profesională și cea personală înseamnă nu doar să ai o viață sănătoasă, ci și una care să îți aducă satisfacții și să te ajute să fii mai productiv. Așa că, învață să delegi și să accepți că timpul pe care ți-l oferi este mult mai important decât cel pe care îl folosești pentru a munci.