Știi să scrii o descriere de job? Și de ce este ea importantă în procesul de recrutare?

Recrutarea celor mai buni oameni pentru echipa ta este unul dintre factorii cheie de care depind succesul afacerii tale. Iar în timpul procesului de recrutare ajungi să cunoști și să vorbești cu foarte mulți candidați. Poate lucrezi cu experți din afara companiei, precum noi, echipa de la we do HR sau poate ai deja o echipa în interiorul companiei. Cert este că, pentru a ajunge la o recrutare corectă și eficientă, ai nevoie să știi ce om cauți și să știi să comunici acest lucru foarte bine. De aceea, o descriere bună a job-ului este foarte importantă.

Ce ar trebui să fie inclus în descrierea job-ului

Descrierea job-ului ar trebui să ofere informații relevante despre candidatul pe care îl cauți. Și ar trebui să includă detalii precum: 

  1. Titlul și obiectivului job-ului
  2. Detalii despre job – responsabilități, activități care trebuie indeplinite în postul respectiv
  3. Calificările necesare pentru acest job – experiență, educație, aptitudini
  4. Locul și tipul job-ului (part-time sau full-time)
  5. Detalii despre mediul de lucru
  6. Informații despre cum ar arăta candidatul ideal
  7. Informații despre salariul sau pachetul de beneficii oferit

Importanța descrierii job-ului în procesul de recrutare

Descrierea job-ului este făcută pentru a atrage candidații potriviți pentru poziția deschisă din compania ta. De aceea, este cu adevărat important să incluzi în scrierea ei informațiile relavante. Ca să te convingi, îți lăsăm mai jos patru motive pentru care o descriere realizată prost poate să îți îngreuneze serios procesul de recrutare:

1. O descriere greșită poate să atragă candidați care nu sunt calificați pentru job

Imaginează-ți că trebuie să analizezi sute de CV-uri și scrisori de intenție pentru a găsi doar 4-5 care să corespundă nevoilor tale. Frustrant, nu? Dacă ai avea o descriere de job bine gândită în care să spui exact care sunt nevoile pentru job-ul respectiv, ai observa că numărul candidaților s-ar diminua și calitatea lor ar crește. Informațiile specifice pentru job vor oferi candidaților potriviți credibilitatea necesară pentru aplicare și îi vor face pe ceilalți să își dea seamă că nu este încă timpul lor. 

2. Fără o descriere bine făcută îngreunezi procesul de recrutare

Oamenii de resurse umane trebuie să aibă toate informațiile necesare atunci când caută un om pentru o anumită echipă. De aceea, managerul acesteia trebuie să spună încă de la început care sunt nevoile și cum trebuie să arate omul potrivit pentru echipa sa. În acest sens Jeff Bezos are o întreagă filosofie pentru echipa sa de HR

3. Poate să ducă la angarea persoanei care să nu fie potrivită pentru job

Obiectivul procesului de recrutare este acela de a găsi omul potrivit pentru echipa și implicit compania ta. Iar descrierea job-ului nu este altceva decât o reclamă care duce la îndeplinirea acestuia. În cazul nefericit în care aceasta nu este făcută corect poți să ajungi să angajezi un om nepotrivit pentru echipa ta. Și de ce se întâmplă asta? Poate pentru că nu ai știut cum arată candidatul ideal. De aceea, este foarte important să vorbești cu echipa ta înainte și să știi exact ce cauți. De exemplu, să spunem că ai nevoie de cineva pentru departamentul tău de marketing. Iar fostul tău angajat, Mihai, era foarte bun la crearea de anunțuri în Adobe Photoshop. Dacă ai nevoie de un om care să ocupe exact funcția lui Mihai și să știe să lucreze într-un astfel de program, atunci scrie acest lucru în descrierea postului. Altfel, vei ajunge să angajezi pe cineva care nu a deschis niciodată Adobe Photoshop până atunci.

4. Vei putea fi nevoit să cauți din nou un om la foarte puțin timp după ce ai angajat pe cineva pe poziția respectivă

Și la final, cum te-ai simți dacă după un procesul de recrutare anevoios te vezi nevoit să înlocuiești candidul ales? Un studiu realizat de Aberdeen Group arată că nu mai puțin de o treime dintre angajații părăsesc job-urile după mai puțin de șase luni. Iar dacă acest nu se simte bine în compania ta pentru că nu a știut ce presupune job-ul de la început sau pentru că nu a știut mediul de lucru, atunci vei fi nevoit să treci din nou prin același proces de recrutare de acum câteva luni. Și acest lucru înseamnă un cost foarte mare de timp și de bani. Eforturi pe care le-ai putea evita dacă ai oferi de la început toate informațiile corecte despre job, despre mediul de lucru și despre candidatul pe care îl cauți.