5 lucruri pe care să nu le faci niciodată în timpul unui interviu prin telefon (partea I)

Interviurile prin telefon sunt o parte foarte importantă din procesul de recrutare. Și este normal să fie așa pentru că în acest fel atât angajatorul, cât și candidatul salvează timp și efort. Însă, asta nu înseamnă că această metodă nu presupune implicare și pregătire din partea ta. Este normal să ai nevoie de mai mult timp pentru un interviu față în față, însă nu începe o discuție la telefon fără să fii pregătit. 

Așadar, înaintea unui astfel de interviu, verifică dacă ai semnal bun la telefon – nu pleca de la premisa că tehnologia va fi de partea ta. Apoi, asigură-te că te afli într-un loc liniștit în care poți purta o astfel de conversație fără ca cineva sau ceva să te bruieze. Și, în niciun caz să nu întârzii. Iar atunci când începi interviul, să nu te gândești să pui această discuție în așteptare, focusul tău în acest momentul este această convorbire, nimic altceva. Și, în plus, încearcă să vorbești cât mai cursiv, mai clar și mai elevat – evită pe cât posibil toate “ummm-urile” sau “ăăăăă-urile”. 

În plus față de sfaturile de mai sus, mai ia în considerare și cele cinci idei de mai jos:

  • Rezistă tentației de multitask

Oricât de mare ar fi tentația de a mai face altceva în timpul unui interviu prin telefon, nu  face asta. Angajatorul își poate da seama imediat dacă nu mai ești atent. Nu doar că acest lucru arată cât de mult te interesează job-ul respectiv, dar spune ceva și despre tine ca profesionist. Ce să mai … nu face asta dacă vrei să ai vreo șansa la interviu. 

  • Nu vorbit despre bani

Pe scurt: este mult prea devreme pentru acest subiect. Încă ești la începutul procesului de angajare pentru a deschide subiectul banilor. În plus, dacă ești un candidat interesant pentru compania respectivă, angajatorul va deschide singur acest subiect în pașii următori. Aceștia vor fi foarte transparenți cu tine și vei afla toate informațiile de care ai nevoie. Trebuie să ai doar puțină răbdare. 

  • Nu vorbi niciodată peste interlocutor

Citește și: Cum ar trebui să răspunzi la întrebările de angajare?


Oricât de dornic ai fi să îți spui punctul de vedere, să îți prezinți experiența și să te pui în valoare, nu îți întrerupe interlocutorul. Dacă este ciudat și nepoliticos într-un interviu față în față, imaginează-ți că într-o discuție telefonică este mult mai rău. Oricât de stresat ești, încearcă să ții cont de asta. Și să nu vorbești prea repede sau prea tare. Sau și mai rău … să începi să pui întrebări înainte ca acesta să își termine propoziția. 

  • Nu începe nicio discuție fără să te fi documentat înainte

Să știi că se va vedea imediat dacă nu știi nimic despre compania respectivă sau despre job-ul pentru care ești intervievat. Mulți se gândesc că un interviu prin telefon nu presupune mare lucru și, de aceea, nu se pregătesc deloc înainte. Mai mult, că poți să cauți atunci repede ceva informații pe laptop. În realitate, însă, lucrurile nu stau deloc așa. Angajatorul își va da imediat seama dacă ți-ai făcut temele sau nu înainte. În plus, dacă vei căuta atunci informații, îți va lua foarte mult să răspunzi și vei fi nevoit să umpli acel timp cu mulți de “ummm” sau “ăăăăă”. Iar lucrul acesta nu îți va aduce niciun punct în plus în evaluarea angajatorului.  

  • Nu vorbi despre viața ta privată

În afara cazului în care ești direct întrebat ce îți place să faci în timpul liber. Ideea este că, în cazul interviurilor prin telefon, obiectivul angajatorului este acela de a cunoaște viața profesională, aspirațiile și obiectivele candidatului. Acesta încearcă, prin această metodă, să facă o evaluare sumară a intervievaților și să își dea seama cine ar putea fi un om potrivit pentru job-ul respectiv. Iar informațiile despre viața ta personală sigur nu îl vor ajuta să facă asta. Cu alte cuvinte, oricât de interesat este faptul că vrei să te căsătorești și să ai o casă în următorii ani, aceste detalii nu sunt deloc importante pentru angajator, cel puțin nu în acest moment.