Angajați vs angajatori: ce părere au despre munca de acasă?

Cum arată munca de acasă după pandemia de coronavirus? Și ce părere au angajații vs. angajatorii despre ea? Conform U.S. Census Bureau, nu mai puțin de o treime dintre angajații de peste ocean pot lucra de acasă. Numărul acesta era oricum în creștere, însă pandemia de coronavirus a arătat o evoluție pe fast-forward a acestui trend. Iar astăzi milioane de oameni din întreaga lume sunt parte din experimentul muncii de acasă. Dar ce părere au angajatorii despre asta?

Flexibilitatea, un argument real pentru munca de acasă

Nu mai este un secret pentru nimeni că libertatea și flexibilitatea sunt două lucruri pe care le caută toată lumea de pe piața muncii. Nu mai puțin de 98% dintre oamenii care au făcut parte dintr-un studiu despre viața lor profesională au declarat că și-ar dori să lucreze de acasă de acum încolo. În plus, conversațiile la telefon sau prin video conferințe au fost văzute ca schimbări pozitive în viața de la birou, în primul rând pentru că au însemnat un câștig important de timp. Dar în afară de ținuta lejeră, ce alte motive mai au angajații pentru a opta pentru job-uri remote?

Top beneficii pentru angajați: program flexibil, posibilitatea de a lucra de oriunde și faptul că nu trebuie să mai piardă foarte mult timp pe drum. Dar care sunt dezavantajele muncii de acasă? 

Cel mai mare dezavantaj al muncii de acasă este acela că îți este destul de greu să mai faci trecerea de la servicu – acasă. Nemaiavând o delimitare fizică dintre viața profesională și cea personală, mulți angajați au ajuns să își schimbe programul de lucru, să depășească cu mult orele trecute în contract și să nu mai aibă timp pentru ei. Iar eforturile lor sunt foarte rar apreciate de angajatori. În plus, lucrând de acasă nu mai au comunicarea directă cu colegii. 

Ce bariere trebuie să aducem în munca de acasă

În ciuda popularității crescute a acestui tip de program, nu toate companiile au fost impresionate și nu toate l-au adaptat. De ce?

Există argumente tehnice sau de securitate, însă cele mai multe companii pur și simplu nu s-au putut adapta la schimbare. De altfel, 50% dintre companiile care nu au acordat angajaților de peste ocean posibilitatea de a lucra de acasă sau de a avea un program flexibil au adus politicile companiei ca motivație. Cu alte cuvinte, așa trebuie să lucrăm, nu ne schimbăm, nu ne adaptăm. Dacă au făcut bine sau nu, vom vedea în viitorul foarte aproapiat atunci când o să-și caute noi angajați. O să mai vrea să lucreze cineva pentru ei!? De altfel, există un studiu care arată câteva dintre rezervările pe care le au managerii echipelor care lucrează remote. 

Pe de altă parte, mulți manageri sunt îngrijorați că angajații nu pot fi la fel de productivi și de eficieți atunci când lucrează în spații informale – acasă sau într-o cafenea. Aceștia consideră că atunci când echipa nu lucrează de la birou, cultura companiei are de suferi. Dar oare costurile reduse care vin odată cu munca remote a angajaților nu reprezintă un beneficiu suficient de important pentru companii? Studiile au arătat că o companei poate salva și până la 11,000 de dolari pentru fiecare angajat care lucrează remote mai mult de jumătate din timp. Și sunt multe alte modalități de reducere a costurilor: ședințele virtuale, un exemplu.

Citește și: 5 sfaturi care o să te ajute să rămâi concentrat. Plus un exercițiu de 20 de minute care să-ți limpezească mintea

Flexibilitatea, beneficiul pe care trebuie să îl incluzi în ofertele tale de muncă? 

Aceasta nu mai reprezintă doar un benefiu pe care trebuie să îl oferi pentru a asigura liniștea angajațiilor, ci și avantajul competițional pe care trebuie să îl ai pe piața de recrutare. Nu mai puțin de două treimi dintre candidați susțin că flexibilitatea este beneficiul pe care îl caută la locul de muncă.

Perioada în care am stat acasă ne-a arătat cât de importantă este flexibilitatea, în special pentru familiile cu copii. De altfel, nu mai puțin de 86% dintre părinți susțin acum că ar vrea să lucreze flexibil, față de doar 46% cât își doreau acest lucru înainte de pandemie. Ce o să se întâmple după ce lucrurile vor reveni încet, încet la o viață fără restricții, o să vedem. Un lucru este cert: conferințele pe Zoom vor rămâne o variantă pe care o vor alege foarte mulți oameni, iar spațiile de birouri nu vor mai arăta ca înainte. 

Citește și: Cum s-a schimbat piața muncii din cauza pandemiei de COVID-19


Dacă aveți nevoie de orice sfat din zona resurselor umane, suntem aici. we do HR. Let’s build together.