Ne plângem de 15-20 de ori pe zi. 5 idei de ce ar trebui să nu o mai facem

Ne plângem de 15-20 de ori pe zi. Asta este o medie, sunt oameni care se alimentează din lucrul acesta și nu încetează să o facă. De altfel, în cartea „Stop grumbling!”, Christine Lewicki susține că, deși există situații în care oamenii ar putea găsi motive suficiente pentru a se plânge, există alte modalități prin care ar putea să-și exprime nemulțumire. Și să o facă într-o manieră constructivă. Dar cum ne oprim din a ne plânge și cum transformăm aceste energii negative în soluții pentru problemele noastre? Mai jos vă aducem 5 idei despre cum să facem asta.

Dar întâi, de ce să nu ne mai plângem: 3 consecințe ale nemulțumirii noastre manifestate

  1. Îți poate afecta relațiile cu oamenii din jurul tău. Negativitatea se poate împrăștia mai repede ca un virus, iar empatia poate să fie un factor care să încurajeze acest lucru. Emoțiile tale negative pot fi preluate foarte repede și de ceilalți și astfel starea are mari șanse să devină una generală. 
  2. Umbresc toate lucrurile pozitive. Știți vorba aceea că vezi doar partea goală a paharului? Ei bine, cam așa se întâmplă atunci când ajungi să te plângi de absolut tot ce ți se întâmplă. Ajungi ca totul să fie pictat în culori închise și să nu mai recunoști bucuriile vieții. 
  3. Îți poate afecta starea generală de sănătate. Nemulțumirile pot declanșa hormonul stresului (cortizonul), iar acesta îți poate provoca boli de inimă, colesterol, stomac sau chiar diabet. În plus, o cercetare a celor de la Stanford University arată că nemulțumirile pot reduce dimensiunea hipocampului creierului, o zonă responsabilă de raționament, care ajută la rezolvarea provocărilor vieții. 

Cu toate astea, nu trebuie să renunțăm definitiv la a ne plânge. Însă, este important să învățăm să ne canalizăm energiile pe lucrurile care sunt cu adevărat importante. Dacă nemulțumirile noastre sunt prezentate corect, atunci pot fi soluțiile necesare la probleme foarte importante. Pentru asta trebuie să înțelegem că exprimarea nemulțumirilor noastre nu trebuie să fie o formă de comunicare, ci o modalitate de a cauta și a găsi soluții. Cum facem asta? Și cum ne oprim din a ne plânge, mai ales fără motiv? Mai jos 5 idei. 

Citește și: 7 acțiuni pe care să le faci pentru a deveni mai plăcut și mai bine văzut

Ne plângem de 15-20 de ori pe zi:5 idei despre cum putem să nu ne mai plângem

  1. Concentrează-te întotdeauna pe a găsi soluții. Întotdeauna. 

Așa cum ți-ai setat mintea ca prima reacție să fie cea de nemulțimire, o poți schimba. De ce să faci asta? Pentru că oamenii care se plâng au tendința să facă acest lucru și mai mult și mai mult. Iar acest comportament ar putea fi distrugător, poate chiar catastrofal. Simple observații ar putea să devină judecăți și, apoi, acuzații. Ce poți face pentru a schimba perspectiva? Controlează-te și antrenează-ți creierul să gândească de fiecare dată constructiv și să caute soluții la nemulțumirile pe care le simți.

  1. Caută mereu scenarii alternative problemelor și nemulțumirilor cu care te confrunți

În special pentru cei cărora nu le este ușor să se gândească imediat la soluții, este util să încerce să caute scenarii alternative la nemulțumirile cu care se confruntă. Important este să indentifici problema și să încerci să cauți modalitați pentru a o înlocui. Te pot ajuta următoarele întrebări: de ce sunt nemulțumit? care este motivul adevărat al stării mele de spirit? cum m-aș simți dacă nu m-aș plânge?

  1. Găsește un proces care să te ajute să nu te mai plângi

Important este să oprești toate gândurile care nu fac altceva decât să-ți alimenteze nemulțumirile. Poți urma tehnica STOP propusă de Tim Gallwey: S = Stop, T = Think / Think, O = Observe, P = Proceed / Act. 

Odată ce ai reușit să oprești drumul gândurilor negre, ai putea să te gândești cum ar arăta lucrurile dacă nu ar fi așa cum îți imaginezi tu. Poți folosi pentru asta tehnica counter-argue: analizând situația în funcție de diferite situații la care te gândeși.

Citește și: Cum facem să ne concentrăm mai ușor? 4 idei care să te ajute chiar și pe termen scurt

  1. Întreabă-te mereu „ce câștig dacă mă plâng” 

Oamenii fac totul pentru a avea un profit. Chiar și atunci când nu pare că este așa. De aceea, făcând acest exercițiu de self-awareness ai putea să redirecționezi aceste gânduri negative și să te concentrezi pe soluții. Ai putea exersa cu un creion și o foaie de hârtie: de fiecare dacă când simți că ești nemulțumit de ceva, îți pui întrebarea de mai sus și încerci să îți explici exact care sunt nemulțumirile și ce ai putea câștiga dacă te plângi.

  1. Acceptă lucrurile pe care nu le poți modifica și încearcă să schimbi lucrurile unde poți avea un impact 

Probabil că multe dintre nemulțumirile noastre sunt cauzate tocmai de situații pe care nu le putem modifica. De aceea, în special în aceste situații este important să înveți să le accepți. Chiar dacă asta nu înseamnă să fii de acord cu ele. Iar în situațiile în care acestea sunt total contrare principiilor tale, atunci poate soluția ar fi despărțirea.


Dacă ai nevoie de un sfat în carieră, cauți un loc de muncă sau te gândești la reconversie profesională, suntem aici. we do HR. Let’s build together.